Ако имате идея и намерение да стартирате свой бизнес, тази статия ще Ви помогне. Постарах се кратко да очертая пътя, който трябва да извървите, за да регистрирате свое дружество.
1. Бизнес идея – избор на вида дейност и име на фирмата, правна форма. На първо място е дейността, която ще развивате. Т.е. преди да пристъпите към регистрацията, препоръчвам да имате ясна идея и бизнес план за близките поне 5 години. Можете да прочетете повече за изготвянето на бизнес план в блога ми.
Правната форма зависи от това, дали ще си сътрудничите с някой или ще ръководите сам. В България най-разпространения тип дружества са ЕООД и ООД. Какво означават съкращенията икаква е разликата? При ЕООД (Еднолично дружество с ограничена отговорност) собственик на капитала е едно лице, докато при ООД (Дружество с ограничена отговорност) собствениците са две или повече лица. Препоръчвам да се консултирате със счетоводител или адвокат, тъй като всеки тип дружество има специфики.
След като сте избрали и име на бъдещата си фирма, влезте в уеб сайта на Търговски регистър, за да проверите дали името е свободно и действайте нататък.
2. Подготовка на документите. Те са в зависимост от правната форма на дружеството, което ще основете. Ако сте решили да регистрирате ЕООД, трябва да подготвите Учредителен акт и Протокол-решение. За целта можете да ползвате услугите на адвокат, счетоводител или онлайн консултантска фирма, която да изготви двата необходими документи. Ако имате съдружник, ще е необходим Дружествен договор и Протокол на общото събрание. В тези първоначални документи се съдържа името на фирмата, нейната основна дейност, капитала, собствениците, седалището и, както и кой ще управлява дружеството. Попълват се и няколко декларации в Агенция по вписванията. Необходимо е да посетите и нотариус, който да завери част от документите. Не забравяйте документа си за самоличност.
3. Избор на банка, в която да откриете сметката за съхранение на капитала, позната още като набирателна сметка и внасяне на капитала. Въоръжете се с търпение и планирайте времето си, тъй като е възможно откриването на сметката да не се случи в рамките на един ден. Имайте предвид, че банките се подчиняват на много правила и регламенти и ще изискват подробна информация за бъдещата дейност на стартиращата фирма. В банката се представят документите за учредяване, документ за самоличност, попълват се формуляри, които предоставя банкера (искане за откриване на сметка, договор, въпросник за дейността и действителните собственици и др.). След като сметката е вече открита, се внася и учредителния капитал, който съответства на сумата, посочена в учредителния акт. Съгласно законодателството, минималният уставен капитал е 2 лева, но моят съвет е стартиращият капитал да е поне 100 лева. Трябва да предвидите още минимум 50 лева, в които се включва таксата за откриване на сметката, както и минимално салдо, което трябва да има като наличност. Докато сте в банката, направете и плащането на таксата за вписване към Агенция по вписванията. Платежният документ е един от важните при регистриране на фирмата.
4. Депозиране на документите в Агенция по вписванията (Протокол-решение, учредителен акт и т.н.) заедно с вносна бележка от банката за внесен капитал и платена такса към Агенция по вписванията. Подаването на документите за регистрация може да стане и по електронен път, като таксата вписване е по-ниска, а спестявате и време. Електронното подаване съответно изисква да имате електронен подпис. Предвид съвременната обстановка около COVID-19, а и не само, препоръчвам да имате електронен подпис – несъмнено ще Ви бъде от полза – за подписване на електронни документи, подаване на финансови отчети, достъп до електронните услуги, предлагани от институциите. Ще Ви бъде предоставено и заявление за регистрация, което трябва да попълните и подадете заедно с останалите документи. Обикновено срокът е до 3 работни дни – след този период фирмата Ви ще фигурира и в Търговския регистър, което означава, че можете да стартирате и своята дейност. Съветът ми е възможно най-скоро след като получите ЕИК (единен идентификационен код) на Вашето дружество, познат още като БУЛСТАТ, да обявите това обстоятелство и в НАП.
5. Откриване на банкова разплащателна сметка за дейността на дружеството. Това е момент, който не бива да подценявате, защото бизнес без банкова сметка днес не може да функционира. След като сте избрали обслужващата банка, изберете и Вашия банков консултант, който ще се грижи за това да сте информирани.
Това накратко са стъпките при откриване на фирма в България. На пазара има изобилие от консултанти, които могат да Ви съдействат. Препоръчвам да се насочите и към счетоводител, на който можете да се доверите. Преди всичко обаче разчитайте на себе си и развивайте смело своята бизнес идея!
Аз също оставам на разположение!
Ваша Саша J
Коментари
Публикуване на коментар