Когато започваме да правим нещо, едно е сигурно - искаме то да е увенчано с успех, да сме
удовлетворени от постигнатото. Така е в ежедневните ни занимания, при
изпълнение на професионалните задължения и най-вече, когато имаме бизнес или
идея за реализация. А какво е идеята без нейната реализация? Пропуснати ползи и
възможности за печалба.
С оглед на моите лични и професионални наблюдения, планирането, и по-точно
планирането в бизнеса, е в основата на успеха. Ще се убедите как бизнес планът
може само да Ви помогне – минимизира рисковете, доколкото е възможно, разкрива
силните и слаби страни, генерира нови идеи.
Кога се нуждаем от бизнес план?
•Когато
стартираме бизнес!
•Когато
търсим партньори и/или инвеститори!
•Когато
внедряваме нова идея или бизнес модел!
•Когато
кандидатстваме за финансиране!
Пазарът е пренаситен от консултантски компании, които ще Ви предложат да изготвят бизнес план. На помощ може да извикате и Google - безброй темплейти, които всеки свободно може да ползва. Да, има страхотни попадения и със сигурност, следвайки стъпките, ще опознаете бизнеса си още по-добре! Всеки, който е изградил или предстои да положи основите на нов бизнес, ще може да се справи сам!
Обикновено бизнес планът е документ от средно 30 страници, който отнема доста време, както за писане, така и за четене. Често прекалено подробният план „размива“ идеята Ви и отегчава човека, който чете – този, който трябва да очаровате и убедите в уникалността на идеята си. Затова целта е бизнес планът, веднъж представен, да бъде прочетен, анализиран и одобрен!
Съществува възможност да направите Вашия бизнес план само в една страница – като използвате business model canvas – Канава (платно) на бизнес модела (създадена е от Alexander Osterwalder). Този бизнес модел всъщност представлява опростена и ясна структура на бизнес план, като едновременно с това е подходящ за всякакъв вид бизнес - съществуващ или стартиращ, голям или малък.
Ако следвате структурата му, отговаряйки на опорните въпроси, резултатът за Вас ще е структуриран, ясен и работещ проект.
Ето ги и основните блокове, върху които ще се гради бъдещия бизнес план:
1. Таргет клиенти (Customer Segment) – За кого е предназначен продукта/ услугата? В този раздел се уточнява към кой клиентски сегмент се стремим – отделния човек, масовия пазар, определена пазарна ниша, определени фирми. Можете дори да уточните възраст, пол, социален статус, ниво на образование и т.н.
2. Стойностно предложение (Value Proposition) – Или т.нар. „Wow factor“ във Вашия бизнес план. В тази графа давате отговор на много важни въпроси, които вълнуват четящия – Кой проблем на клиента решавате и как? Какво давате на клиента, продавайки му Вашия продукт? – преживяване, дизайн, иновативност, добра цена, качество, престиж, следпродажбено обслужване, удобство, принадлежност, програми за лоялност. Целта е да убедите четящия в уникалността, превъзходството и възможностите на продукта/ услугата. Накратко – с какво сте по-различни от останалите.
3. Канали (Channels) – В класическия бизнес план това е мястото на маркетинга. Посочете фазите, през които ще премине Вашия продукт – от създаването му до самата реализация. Трябва да сте убедителни - избройте всички канали, които възнамерявате да използвате, за да достигнете до таргет клиентите – дистрибуция, реклама, PR, e-mail „атака“, добре разработен Website на компанията, социални мрежи. Как ще привлечете нови клиенти? Ще предоставяте ли отстъпки и други бонус програми за нови клиенти? Ще продавате чрез интернет, в търговски обект, чрез дистрибутори или чрез партньори?
4. Взаимоотношения с клиентите (Customer Relationships) – Какъв е подхода към клиентите, който прилагате? – индивидуален или общоприложим, самообслужване. Ако имате нова идея за успешното изграждане на връзката с клиентите, включете и нея. Как ще насърчите клиентите да са лоялни?
5. Парични потоци (Приходи) (Revenue Streams) – Стигнахме и до финансовата част с голямо значение! Направете кратък анализ на база проучване на пазара, каква цена са склонни да платят Вашите клиенти, като паралелно включите и себестойността на продукта. Добре е да посочите и прогнозни приходи – какво очаквате да получите при реализация и продажба на вашата стока/услуга. Този блок (заедно със Структура на разходите) е от съществено значение, когато кандидатствате за финансиране. Наблегнете на всичко, което ще носи плюсове във финансовете отчети.
6. Ключови ресурси (Key Resources) – Какви ресурси са Ви необходими за целия процес? Обикновено тук се има предвид финансов ресурс, човешкия фактор, суровини и материали, т.е. всичко, свързано с реализацията на продуката/услугата. Например: какви материали ще използвате за реклама – флаери, брошури; Кои отдели ще отговарят за продукта;
7. Ключови дейности (Key Activities) – Ще е във Ваша полза да покажете на четящия, че вече има клиенти, които са склонни да купят от Вас. Например: Направете online анкета в избрана от Вас социална мрежа – отговорилите ще Ви дадат предствата къде стои Вашия продукт. Как ще насърчите обществото в лицето на Вашите таргет клиенти да ползва продукта?
8. Ключови партньори (контрагенти) (Key Partners) – От значение за бизнес плана е кои са основните Ви партньори и доставчици. Когато са надеждни, доказани във времето и бизнеса, можете да сте спокойни и да разчитате на коректни взаимоотношения. Такива взаимоотношения допълнително ще убедят четящия в надеждността на Вашата компания и бизнес контакти. В този блок опишете как работите с доставчиците – дали доставките са навреме, какви са методите на разплащане с тях, както и дали имате сключени споразумения с тях.
9. Структура на разходите (Cost Structure) – Колко ще струва? Какви са разходите, свързани с производството, внедряването, дистрибуцията на Вашия продукт/ услуга. Наблегнете на тази част от канавата, особено когато правите бизнес плана за целите на външно финансиране, т.е., когато кандидатствате за кредит или искате да привлечете инвеститори/партньори. Впишете всички разходи, свързани с бизнеса, както и техните цифрови стойности. Тази разбивка ще даде яснота за това какви външни средства са необходими, както и каква част можете сами да осигурите. Тук се включват фиксираните разходи (заплати за персонала, комунални услуги, наеми и т.н.), разходи, свързани с производството или внедряването на продукта/услугата.
Отговаряйки на въпросите във всеки един от блоковете на Канавата, ще получите и Вашия бизнес план, като целта е приходната част да превишава разходите.
Моята препоръка е към Канавата на бизнес модела да добавите и резюме, в което да представите компанията си – мисия и ценности, планове за бъдещо развитие, основни предимства, мениджмънт и история. Тъй като в повечето случаи бизнес план е необходим, когато се кандидатства за финансиране, наблегнете на това как ще използвате средствата и как те ще направят бизнеса Ви по-печеливш и конкурентен. Посочете и как възнамерявате да осигурите погасяването на кредита – подкрепете с прогнозни приходи от продажби на база тримесечие или шестмесечие.
Сега се залавяйте за работа, защото успехът само чака да го предизвикате! А кое ни гарантира успех в бизнеса? Работещ бизнес план, разбира се!
Ако статията Ви е харесала, споделете с приятели, бизнес партньори, а защо не и конкуренти! В „битката“ се формират лидерите!
Ваша Саша
Обикновено бизнес планът е документ от средно 30 страници, който отнема доста време, както за писане, така и за четене. Често прекалено подробният план „размива“ идеята Ви и отегчава човека, който чете – този, който трябва да очаровате и убедите в уникалността на идеята си. Затова целта е бизнес планът, веднъж представен, да бъде прочетен, анализиран и одобрен!
Съществува възможност да направите Вашия бизнес план само в една страница – като използвате business model canvas – Канава (платно) на бизнес модела (създадена е от Alexander Osterwalder). Този бизнес модел всъщност представлява опростена и ясна структура на бизнес план, като едновременно с това е подходящ за всякакъв вид бизнес - съществуващ или стартиращ, голям или малък.
Ако следвате структурата му, отговаряйки на опорните въпроси, резултатът за Вас ще е структуриран, ясен и работещ проект.
Ето ги и основните блокове, върху които ще се гради бъдещия бизнес план:
1. Таргет клиенти (Customer Segment) – За кого е предназначен продукта/ услугата? В този раздел се уточнява към кой клиентски сегмент се стремим – отделния човек, масовия пазар, определена пазарна ниша, определени фирми. Можете дори да уточните възраст, пол, социален статус, ниво на образование и т.н.
2. Стойностно предложение (Value Proposition) – Или т.нар. „Wow factor“ във Вашия бизнес план. В тази графа давате отговор на много важни въпроси, които вълнуват четящия – Кой проблем на клиента решавате и как? Какво давате на клиента, продавайки му Вашия продукт? – преживяване, дизайн, иновативност, добра цена, качество, престиж, следпродажбено обслужване, удобство, принадлежност, програми за лоялност. Целта е да убедите четящия в уникалността, превъзходството и възможностите на продукта/ услугата. Накратко – с какво сте по-различни от останалите.
3. Канали (Channels) – В класическия бизнес план това е мястото на маркетинга. Посочете фазите, през които ще премине Вашия продукт – от създаването му до самата реализация. Трябва да сте убедителни - избройте всички канали, които възнамерявате да използвате, за да достигнете до таргет клиентите – дистрибуция, реклама, PR, e-mail „атака“, добре разработен Website на компанията, социални мрежи. Как ще привлечете нови клиенти? Ще предоставяте ли отстъпки и други бонус програми за нови клиенти? Ще продавате чрез интернет, в търговски обект, чрез дистрибутори или чрез партньори?
4. Взаимоотношения с клиентите (Customer Relationships) – Какъв е подхода към клиентите, който прилагате? – индивидуален или общоприложим, самообслужване. Ако имате нова идея за успешното изграждане на връзката с клиентите, включете и нея. Как ще насърчите клиентите да са лоялни?
5. Парични потоци (Приходи) (Revenue Streams) – Стигнахме и до финансовата част с голямо значение! Направете кратък анализ на база проучване на пазара, каква цена са склонни да платят Вашите клиенти, като паралелно включите и себестойността на продукта. Добре е да посочите и прогнозни приходи – какво очаквате да получите при реализация и продажба на вашата стока/услуга. Този блок (заедно със Структура на разходите) е от съществено значение, когато кандидатствате за финансиране. Наблегнете на всичко, което ще носи плюсове във финансовете отчети.
6. Ключови ресурси (Key Resources) – Какви ресурси са Ви необходими за целия процес? Обикновено тук се има предвид финансов ресурс, човешкия фактор, суровини и материали, т.е. всичко, свързано с реализацията на продуката/услугата. Например: какви материали ще използвате за реклама – флаери, брошури; Кои отдели ще отговарят за продукта;
7. Ключови дейности (Key Activities) – Ще е във Ваша полза да покажете на четящия, че вече има клиенти, които са склонни да купят от Вас. Например: Направете online анкета в избрана от Вас социална мрежа – отговорилите ще Ви дадат предствата къде стои Вашия продукт. Как ще насърчите обществото в лицето на Вашите таргет клиенти да ползва продукта?
8. Ключови партньори (контрагенти) (Key Partners) – От значение за бизнес плана е кои са основните Ви партньори и доставчици. Когато са надеждни, доказани във времето и бизнеса, можете да сте спокойни и да разчитате на коректни взаимоотношения. Такива взаимоотношения допълнително ще убедят четящия в надеждността на Вашата компания и бизнес контакти. В този блок опишете как работите с доставчиците – дали доставките са навреме, какви са методите на разплащане с тях, както и дали имате сключени споразумения с тях.
9. Структура на разходите (Cost Structure) – Колко ще струва? Какви са разходите, свързани с производството, внедряването, дистрибуцията на Вашия продукт/ услуга. Наблегнете на тази част от канавата, особено когато правите бизнес плана за целите на външно финансиране, т.е., когато кандидатствате за кредит или искате да привлечете инвеститори/партньори. Впишете всички разходи, свързани с бизнеса, както и техните цифрови стойности. Тази разбивка ще даде яснота за това какви външни средства са необходими, както и каква част можете сами да осигурите. Тук се включват фиксираните разходи (заплати за персонала, комунални услуги, наеми и т.н.), разходи, свързани с производството или внедряването на продукта/услугата.
Отговаряйки на въпросите във всеки един от блоковете на Канавата, ще получите и Вашия бизнес план, като целта е приходната част да превишава разходите.
Моята препоръка е към Канавата на бизнес модела да добавите и резюме, в което да представите компанията си – мисия и ценности, планове за бъдещо развитие, основни предимства, мениджмънт и история. Тъй като в повечето случаи бизнес план е необходим, когато се кандидатства за финансиране, наблегнете на това как ще използвате средствата и как те ще направят бизнеса Ви по-печеливш и конкурентен. Посочете и как възнамерявате да осигурите погасяването на кредита – подкрепете с прогнозни приходи от продажби на база тримесечие или шестмесечие.
Сега се залавяйте за работа, защото успехът само чака да го предизвикате! А кое ни гарантира успех в бизнеса? Работещ бизнес план, разбира се!
Ако статията Ви е харесала, споделете с приятели, бизнес партньори, а защо не и конкуренти! В „битката“ се формират лидерите!
Ваша Саша
Коментари
Публикуване на коментар